26 enero 2008

Va de prejuicios...

Prejuicio.
1. m. Acción y efecto de prejuzgar.
2. m. Opinión previa y tenaz, por lo general desfavorable, acerca de algo que se conoce mal.

Así queda reflejado el significado de esta palabra en la Real Academia Española.

La verdad es que el que más me interesa a mí es el segundo significado: el que se refiere a las opiniones previas de connotación negativa.

Llevo mucho, mucho tiempo, analizando este aspecto que nos invade en cada momento.
Yo soy de los que pienso que se trata de una opinión preconcebida y generalmente distorsionada, formulada sin considerar los datos con honestidad.
El prejuicio ciega la razón y se cierra ante argumentos convincentes. El prejuicio lleva a juicios temerarios y a la calumnia. Con frecuencia justifica y fomenta el rechazo o el odio. Es contrario a la caridad, a la verdad y a la justicia.

Porque es lo que a la mayoría de la gente ha aprendido de la actual sociedad.
¿PARA QUÉ PENSAR? ESO ME CANSA. MEJOR SEGUIR CON EL PREJUICIO QUE YA TENGO Y NO ME CANSA, ¿NO?
Esa vagueza mental que ya muchos tienen, es la perdición de la sociedad. Porque sin que uno piense es como más fácil lo van a manipular. Y si encima, esa manipulación la disfrazan de algo bueno, el individuo sumiso no se va a entretener ni en si hace lo correcto o no.
Ciertamente, es increíble cómo juzgamos cada ser u objeto sin saber siquiera de qué va. Somos crueles hasta en eso... porque parece que vayamos socializando con otros como esperando el momento en que se equivoque en algo para colgarle el cartel negativo, y dejar de pensar más en esa persona u objeto.

En resumen, que cómo decía la película de Shrek: "No juzgues antes de conocer". Porque todos podemos sorprender y merecemos una segunda oportunidad, ya que no somos perfectos. Y quede claro que no va tanto para los prejuzgadores (por cerrar su mente) como para los prejuzgados (para que intenten mejorar esas connotaciones negativas si existen, pues muchos no lo hacen por creerlo inútil ante esta sociedad que no le dará la oportunidad).
Al menos yo, sueño con un mundo de segundas oportunidades. Todos tenemos días malos y algunos puede que muchísimos más buenos.
¿Es justo entonces juzgar por los errores?
Mejor ser positivo y ver el lado bueno... ¿no les parece?

Actualización 4/2/07: Dicho todo lo anterior y viendo lo que mucha gente me ha comentado (y me ha hecho ver ciertas cosas, para que luego no digan que soy de mente cerrada), JUZGUEMOS, porque en esta vida no se puede vivir sin juzgar, y por lo que tengo entendido, lo que vemos en apariencia generalmente nos da una idea bastante clara (en la mayoría de los casos) de lo que hay detrás.

Nada más, juzga pero intenta ser objetivo y positivo! :)

5 comentarios:

  1. Si te fijas, los humanos estamos juzgando constantemente. Es casi inevitable prejuzgar. Pero es bien cierto, hay que evitar los prejuicios, pues no llevan aninguna parte.

    ResponderEliminar
  2. Cierto es que no podemos dejar de juzgar fleki, pero se puede juzgar razonadamente o con mala intención... ahí está el QUID de la cuestión...
    Gracias por leerme y dar tu opinión. Me alegra que te gusten mis reflexiones jaja almenos no soy el único en el mundo que lo piensa... y aunque así fuera, que 6000 millones de personas piensen una misma cosa, no significa que sea cierta (y menos si se habla de cosas abstractas)
    Un saludo!

    ResponderEliminar
  3. la cosa es que la societat mos induix uns prejudicis que no es poden eliminar, i que encara que no penses així, inconscientment passa.
    En el nostre grup hi ha molts prejudicis, però com vam parlar ahir, ningú té consciència de unitat, que són conceptes diferents.
    En tot cas, és molt fàcil tindre prejudicis d'allò desconegut, ja que se li sol tindre por a lo desconegut, i si vols un exemple ... ja te'l diré

    ResponderEliminar
  4. con que cosas filosóficas e?? cosas...

    jo crec que el tema que pretens tractar és tan complicat que podries pasar-te tota la vida plantejante exemples i mai trauries l'aigua clara, per la qual cosa, posaré un exemple jejejej

    Tu creus que considerar que els musulmans són violents és un prejudici? Evidentment me diras que si, no tots els musulmans són violents. Pero si li preguntarem a la gent, estic convençut de que 99 de cada 100 persones (aproximadament...) te dirien que ho són perque els han educat des de menuts a odiar, que els ayatolás no se que, que no se qui no se quantos. Però tu (ni jo, per a que mentir) sabem què és viure en Iraq, alçar-te un matí i veure els carrers plens de soldats que venen a instaurar la seua "pau", que jutgen a tothom pel seu color de pell, per si van molt a la mesquita o no... Potser tens un fill que creu en Alà com ningú, i que desitja conviure en els altres tranquilament, però que sempre està resant. Llavors els soldats el prenen per un fundamentalista, el detenen i el porten a la presó aquella on els torturaven (la famosa de les fotos, que no es guantánamo). Que vols que te diga, a mi m'importa un pepino lo que hage dit l'Ayatolà, si sóc el pare d'aquella persona, agafe el primer que trobe i me llance contra els soldats.

    No sé si l'has entès l'exemple... Per més que me digueu que la pau és el cami i polles en vinagre d'ixes, crec que ningú és prou fort per a sobreposar-se als seus sentiments més profunds, i no hem de defugir l'anàlisi del perquè (el judici) perquè és l'únic que ens pot fer entendre. A més afegiré dos coses...

    En primer lloc és inevitable jutjar a una persona la primera vegada que la veus, siga per on siga: inconscientment, busquem les raons del seu comportament sense conéixer, de manera que l'únic que podem fer és intentar ser flexibles en el diagnòstic i no jutjar DURAMENT, no, no jutjar.

    En segon lloc MAI no podem conéixer per complet res, ni tan sols les nostres pròpies reaccions. Qualsevol dia diràs alguna cosa de la que t'arrepentiràs, i no sabràs perquè l'has dita. I ja no diguem dels altres: pots veure una persona un dia i pensar que és molt simpàtica (prejudici al canto), al cap dun temps acabar pensant que és una antipàtica (prejudici al canto) i després descobrir que l'antipatia era deguda a que ixa persona era una desgraciada per un secret que et conta: li perdones el mal geni, però és un altre prejudici! Per més voltes que li donares, mai series (ni tu ni ningú) capaç de saber si aquella experiència el justificava, si és prou raó de pes. Potser una altra persona en la mateixa situació segueix sent una bellisima persona i (atent al prejudici) pots pensar que és perquè es millor.

    Només vull dir que els prejudicis van molt més enllà de lo que parleu , que els prejudicis més importants són els del dia a dia, que no els podem evitar de cap manera, i que siga com siga, mai podrem fundar, per mñes que creguem que coneixem, en res.

    Ale, salut! I força al canut! (i no malpenseu que no me coneixeu muahahaha)

    ResponderEliminar
  5. qui es lultim ke a parlat?? es inevitable jutjar pero no podem viure sense prejudicis...asi ja men anirie pero temes dalfons...pero es sentit comu... si lunik ke saps duna perosna es ke a assasinat a una altra automatikament isa perosna passa a ser roina per a la societat i alomillor no es aisi...es inevitable jutjar...i es savi corregir els judicis...pero son necessaris per a dur una vida normal... es inducció...el mon es regix per prejudicis...

    ResponderEliminar

Haz tu aportación! Seguro que tienes algo que decir :) Gracias